Singapur to niewielkie
państewko-miasto, słynące w świecie z nowoczesnej, wielokultorowej stolicy oraz
z wręcz sterylnych ulic, lecz jest ono mało znane z produkcji filmowych. Lata
50. i 60. odznaczały się wprawdzie sporym ożywieniem lokalnego przemysłu
filmowego, lecz przez następne dwie dekady singapurska kinematografia znalazła
się w stanie głębokiej zapaści. Dopiero lata 90. wyrwały produkcje filmową z
produkcyjnego marazmu. Wsparcie państwa, entuzjazm młodych filmowców oraz pieniądze
prywatnych inwestorów postawiły miejscową kinematografię na nogi.
▼
czwartek, 28 czerwca 2012
niedziela, 17 czerwca 2012
DRUŻYNA SMOKA, czyli futbol po chińsku
Na stadionach Polski i Ukrainy
trwają rozgrywane już po raz czternasty Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. To
znakomita okazja, aby przybliżyć kraj, który zdecydowanie nie kojarzy się z futbolem.
Chiny, bo o nich mowa, do potęg piłkarskich nie należą, aczkolwiek Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA), wspierana przez chiński
rząd, czyni wszystko, aby w tym zamieszkanym przez ponad 1,3 mld ludzi kraju,
piłka nożna stała się sportem znacznie popularniejszym niż obecnie. Udział
reprezentacji Chin w Mistrzostwach Świata w 2002 r., sukcesy w Mistrzostwach
Azji Wschodniej i Pucharze Azji Wschodniej oraz olbrzymie pieniądze pompowane
przez FIFA w ramach programu Vision China oraz przez rząd Chin sprawiają, że
coraz więcej Chińczyków gra w piłkę nożną. W 2008 r. zarejestrowanych graczy
było jedynie 7 tys., lecz według najnowszych danych FIFA piłkarzy z licencją
jest w Chinach już ponad 717 tys.
środa, 6 czerwca 2012
CHILDREN (A-i-deul, Korea Płd., 2011)
O co chodzi?
Początek lat dziewięćdziesiątych
ubiegłego wieku. Mała wioska w okolicach Daegu. Trwają wybory do lokalnych
władz. Pięcioro chłopców wyrusza w poszukiwaniu jaj salamandry na pobliską górę,
którą wedle legendy zamieszkuje smok. Nigdy nie wrócą do rodzinnych domów.
Zaalarmowani zniknięciem rodzice dzieci powiadamiają miejscowych urzędników,
ale dopiero po kilku dniach rozpoczynają się poszukiwania zaginionych chłopców.
Sprawa szybko zyskuje rozgłos i w akcję ratowniczą zostają zaangażowane olbrzymie
siły, tysiące policjantów i ochotników. Bez rezultatu. Mijają cztery lata.
Seul. Regularnie nagradzany za swoje programy producent telewizyjny Kang
Ji-seung odbiera kolejne wyróżnienie za reportaż poświecony ekologii. Wkrótce
jednak przełożeni Kanga odkrywają, że nagrodzony film był oszustwem. Kang
zostaje karnie przeniesiony na prowincję, do wioski, z której pochodzili
zaginieni chłopcy. Na miejscu przekonuje się, że tragedia, która wydarzyła się
w 1991 r. wciąż jest żywa wśród miejscowej społeczności. Szybko orientuje się,
że program o tym nieszczęsnym wydarzeniu mógłby mu zagwarantować odzyskanie
utraconej reputacji i powrót do pracy w Seulu. Zaczyna angażować się coraz
bardziej w sprawę dzieciaków, które kilka lat temu przepadły bez śladu. W jego
prywatnym śledztwie pomaga profesor Hwang Woo-Hyuk, który ma własne, oryginalne
teorie dotyczące zniknięcia chłopców. Jego zdaniem za tym wydarzeniem stoją
rodzice jednego z zaginionych chłopców. Gdy jednak profesor i Kang doprowadzają
do przeszukania posesji podejrzewanych przez nich rodziców z nadzieją na
odkrycie zakopanych szczątków chłopców, policja znajduje tylko stary dziewczęcy
but. Kang i Hwang cudem unikają linczu. Nikt nie wie wówczas, że sprawa
zaginięcia dzieci potrwa jeszcze wiele lat i że prawda o tym, co się wydarzyło
przekroczy najśmielsze wyobrażenia zaangażowanych w nią osób.